")
Emili Vendrell
© Col·lecció Miquel Pérez García
Emili Vendrell cantant amb l´Orfeó de Sallent dirigit per Lluís Millet
© MAE - Institut del Teatre
Recital a la Sala Mozart amb Pere Vallribera
© MAE - Institut del Teatre
a "La gaviota" de Rafael Millán c. 1920-1930
© MAE - Institut del Teatre
Recital al Palau de la Música Catalana amb Pere Vallribera, 1921
© Centre de Documentació de l´Orfeó Català
Don Joan de Serrallonga d´Enric Morera
© Col·lecció Miquel Pérez García
Don Joan de Serrallonga d´Enric Morera al Teatre Tívoli l´any 1922
© MAE - Institut del Teatre
Emili Vendrell caracteritzat de Don Fadric a "El castell dels tres dragons" d´Enric Morera, 1922
© MAE - Institut del Teatre
Emili Vendrell participa a la Novena de Beethoven al Palau de la Música, 1923
© Centre de Documentació de l´Orfeó Català
Com a Don Fernando a "Doña Francisquita" d´Amadeu Vives. Teatro Nuevo, 1924
© MAE - Institut del Teatre
"Por una mujer" de Joan Baptista Lambert al Teatre Tívoli, el 29 d´octubre de 1924.
© MAE - Institut del Teatre
Emili Vendrell en el personatge de l´oficial Robert de la sarsuela "La gaviota" de Rafael Millán, 1925
© MAE - Institut del Teatre
Emili Vendrell en un dels personatge del "Caserio" de Jesus Guridi. Teatro de la Zarzuela, 1926
© MAE - Institut del Teatre
Emili Vendrell
Domini públic
Dos recitals dedicats als poetes Apel·les Mestres i Tomàs Garcés celebrats al Palau de la Música el 1927.
© Centre de Documentació de l´Orfeó Català
Emili Vendrell en un personatge de "La Severa" de Rafael Millán, Madrid 1927.
© MAE - Institut del Teatre
"Los Gavilanes" de Jacinto Guerrero, al Teatre Nuevo de Barcelona l´any 1927.
© MAE - Institut del Teatre
Recital al Palau de la Música Catalana amb Pere Vallribera 1927
© Centre de Documentació de l´Orfeó Català
Recital Beethoven 1927
© Centre de Documentació de l´Orfeó Català
Retrat de l´actor Enric Borràs i Emili Vendrell
Autor: Casas © MAE - Institut del Teatre
Emili Vendrell 1932
Domini públic
Emili Vendrell a "La Dolorosa" de José Serrano l´any 1932
© MAE - Institut del Teatre
Emili Vendrell a Ràdio Barcelona i Ràdio Associació l´any 1933.
© MAE - Institut del Teatre
Emili Vendrell i la seva dona Marie Coutier
© MAE - Institut del Teatre
Dedicatoria del compositor Jesús Guridi 1935-1937
© MAE - Institut del Teatre
La Cobla de Barcelona amb Emili Vendrell l´any 1937
© MAE - Institut del Teatre
Emili Vendrell caracteritzat de Leandro, a la sarsuela "La tabernera del puerto" de Pablo Sorozábal l´any 1944
© MAE - Institut del Teatre
Emili Vendrell 1949
© MAE - Institut del Teatre
Dedicatòria d´Emili Vendrell
© MAE - Institut del Teatre
Portada de disc
Domini públic
Emili Vendrell i Marie Coutie amb Josep Maria de Sagarra en un Sopar d´Homenatge a Emili Vendrell pel seu retir artístic, a l´Hotel Orient de la Rambla de Barcelona, el 13 de gener de 1953
Autor: Josep Postius © MAE - Institut del Teatre
Recital poetic i musical conjuntament amb el seu fill Emili Vendrell, Araceli Alba i Lluís Molins.
© Centre de Documentació de l´Orfeó Català
Emili Vendrell amb amics 1950-1956
Autor: Josep Maria Hortolà © MAE - Institut del Teatre
Emili Vendrell entrevistat per Joaquín Soler Serrano
Autor: Josep Postius © MAE - Institut del Teatre
Emili Vendrell 1956
© Col·lecció Miquel Pérez García
Audició Bach 1961
© MAE - Institut del Teatre
Emili Vendrell
Domini públic

Emili Vendrell

Barcelona 13-01-1893 - 11-08-1962

Emili Vendrell Ibars va néixer al carrer de la Cera de Barcelona el 13 de gener de 1893. El seu pare, Joan Vendrell, fou mestre d'obres i si hagués estat un home més ambiciós hauria pogut arribar a arquitecte. El propi tenor ens diu que realment mai es va sentir atret pels estudis, i per això el seu pare el va posar a treballar al seu costat des de molt jove, com un treballador més.

El seu primer contacte amb la música va tenir lloc quan va entrar a formar part de l'Escolania de Santa Maria del Mar, la qual era dirigida pel prestigiós organista Antoni Comella, pare del que fou més tard subdirector i organista de l'Orfeó Català, Josep Maria Comella. També ens diu en la seva autobiografia “El mestre Millet i jo” que la primera trobada amb l’esmentat mestre li va marcar la vida per sempre. Fou el 1905 quan Vendrell tenia dotze any, en una Festa infantil de Germanor en el paratge anomenat Desert de Sarrià, on va participar-hi l'Orfeó Català dirigit pel seu titular, Lluís Millet. Des de llavors la seva meta fou arribar a cantar algun dia a l'Orfeó.

Quan va complir divuit any va poder veure assolit el seu somni i va entrar a l'Orfeó Català com a membre de la corda de tenors, de la qual aviat va esdevenir-ne solista. Lluís Millet fou el seu mentor musical, i amb ell va preparar un ampli repertori de cançons i oratoris que va interpretar durant la seva carrera dins l'Orfeó. Com a tenor solista, Vendrell va destacar en “Les estacions” de Joseph Haydn (en les edicions de 1918 i 1919) i particularment com a Evangelista de la “Passió segons San Mateu” de Johann Sebastian Bach (1921), que va captivar el propi Dr. Albert Schweitzer, el qual interpretava la part de l'orgue. Aquest exclamà: “Un Evangeliste si magnifique que merveilleux”. En aquests anys va alternar les audicions d'obres simfòniques amb els recitals de cançons, lied clàssic i melodies populars que li varen donar un gran prestigi com a cantant.

Un cop va haver decidit dedicar-se professionalment al cant, va realitzar al Gran Teatre del Liceu una audició per la famosa contralt Maria Gay, la qual llavors estava actuant a Barcelona. Curiosament, després d’elogiar la seva veu i el seu bon cantar, li va desaconsellar que es dediqués al teatre líric per... manca de temperament!. Pauleta Pàmies, la que havia estat famosa ballarina del Liceu i que es trobava present en l'audició, va consolar-lo dient-li: "Deixa-la dir! Què en sabrà ella! Tú cantes molt bonic, noi!".

Poc temps després de la seva brillant interpretació de la “Passió segons Sant Mateu” al Palau de la Música Catalana, el tenor va ser cridat per participar en l'estrena d'una obra lírica: “La font de l'Albera” de Sebastià Pons, amb música d’Enric Morera. La representació tingué lloc a Ceret en una funció a l'aire lliure el 9 de juliol de 1922. Aquest va ser el debut teatral d'Emili Vendrell. Tot i no estar gaire convençut, va acceptar el paper de pastor perquè era molt curt i no presentava cap problema escènic, doncs quasi totes les intervencions eren internes.

Fou llavors quan l'escriptor Francesc Pujols li va proposar estrenar al Teatre Tívoli de Barcelona “Don Joan de Serrallonga”, drama líric que el propi Pujols havia adaptat de la coneguda tragèdia de Victor Balaguer, i de la que Enric Morera havia compost la música. Vendrell va haver de vèncer les reticències dels empresaris Josep Santpere i Josep Bergé. Finalment l'obra es va estrenar el 10 d'octubre de 1922 amb un èxit clamorós. A més de Vendrell, el repartiment comptava amb l'eminent baríton Emilio Sagi Barba en el paper principal i amb la jove soprano Josefina Bugató com a Donya Joana de Torrelles. Vendrell va triomfar en el rol del Fadrí de Sau, però particularment amb la romança del tercer acte “Jo vull morir amb ell”. Tal fou l'èxit que va provocar la gelosia del protagonista que portava el pes de l'obra amb tres romances, tres duets, i vàries peces de conjunt.

Poc mesos després estrenava “Pel teu amor” de Joan Ribas i Miquel Poal Aregall, que incloïa la romança “Rosó, llum de la meva vida” que va estar per sempre lligada a la seva veu i que ha mantingut la seva popularitat, tot i que l'obra a la qual pertany no ha tornat a interpretar-se mai més. El ressò del seu èxit va arribar a Madrid on en un principi fou reclamat per interpretar “La montería” de Jacinto Guerrero, després de que Emili Sagi Barba i la seva esposa Luisa Vela fossin considerats massa grans per representar els protagonistes. Però Vendrell va renunciar a participar-hi, tot i que la va representar a Barcelona. El propi mestre Guerrero el va sol·licitar per estrenar “Los gavilanes”, en va quedar captivat per la seva veu i va escriure per a ell la coneguda romança de la rosa: “Flor roja”. Aquesta obra fou, juntament amb “Doña Francisquita” i “La Dolorosa”, una de les sarsueles que millor interpretava Vendrell. És precisament amb “Doña Francisquita” que es va representar a Barcelona per primer cop el febrer de 1924, amb la qual millor s'identificava. Va arribar a interpretar-la mil trescents quinze vegades, i ens n'ha deixat un enregistrament discogràfic de referència, tot i que en la nit de l'estrena els més pessimistes no creien que arribés a poder finalitzar l'obra.

En aquell mateix 1924 va cantar al Teatre Tívoli de Barcelona l'òpera “Lohengrin” de Richard Wagner en la traducció catalana de Joaquim Pena, actuació que li va donar un altre triomf escènic. Vendrell es prodigà poc en el gènere operístic i tan sols va cantar aquesta obra, encara que sempre s'ha dit que va representar “Manon” de Massenet, sense que hi hagi cap referencia escrita d’aquest fet. De l’òpera en va enregistrar el “Sogno” fent-ne una verdadera creació. El que si és cert és que estava anunciat per cantar “Il Barbiere di Siviglia” al Gran Teatre del Liceu al gener de 1939, però el final de la Guerra va fer impossible aquest debut.

L'any següent, el 1940, va cantar entre d'altres títols: “La bien amada” de José Padilla, “Por una mujer” de Juan Bautista Lambert, i “Dios salve al rey” de Pablo Luna amb la soprano Felisa Herrero. Aquesta darrera, una estrena absoluta, va esdevenir un fracàs, probablement perquè el llibret era feble.

El 1926 va fer el seu primer viatge transatlàntic per debutar amb èxit a América. En els anys següents la seva fama es va anar refermant amb diverses reposicions i alguna estrena com “La duquesa del Candil”, de Pablo Luna. Vendrell va ser famós per com recreava els personatges, molts estrenats per altres cantants. Així la gent anava al teatre per “veure com ho cantarà en Vendrell”. Alguns compositors, com el propi Pablo Luna, van adaptar partitures per a la seva veu de tenor. Així va fer una gran creació del Capitán Alberto de “Molinos de viento”.

L’any 1928 va estrenar al Palau de la Música Catalana l’obra d’Eduard Toldrà “El Giravolt de Maig”. El 1930 va estrenar a Valencia, amb extraordinari èxit, el paper del Padre Rafael de “La Dolorosa” de José Serrano, obra de la qual va fer en tota la seva vida artística més de vuit-centes actuacions. El tenor també va conrear amb molt d’èxit l’opereta. Títols com “La Vídua alegre”, “El Comte de Luxemburg”, “La Flor de Hawaii” o “Paganini” van formar part del seu repertori habitual.

A més, Vendrell no va deixar mai els seus recitats de cançó ni les seves actuacions als concerts simfònics. El mestre Pau Casals el va requerir més d’un cop per col·laborar amb la seva orquestra com a tenor solista. El 3 d’abril de 1933 va actuar juntament amb Joan Rosich i Tino Folgar a la gala d’inauguració de EAJ-15 Radio Associació de Catalunya.

S’ha de recordar que des d’aquell moment, el tenor va participar en nombrades ocasions a recitals en directe retransmesos per les emissores de radio de Barcelona, cosa que va fer-lo encara més popular entre el públic. El mateix any va interpretar el paper de Sant Francesc D’Assís a “El Hermano Lobo” de Manuel Penella, al costat dels cantants Pablo Hertogs, Felisa Herrero i Cecilia Gubert.

El 1935 l’empresari i actor Josep Santpere, pare de la coneguda actriu Mary Santpere, el va convèncer perquè actues al seu costat en els famosos vodevils que ell interpretava al Teatro Español. Allí va interpretar “La Reina ha relliscat”, “Roda el món i torna al Born” i “Aquesta nit i mai més”, amb un èxit clamorós de públic. Però, malgrat la rebuda que va tenir amb aquest repertori, el cantant sempre va assegurar que el seu món era els escenaris de concert.

En plena Guerra Civil va intervenir al Liceu en diverses representacions de “Doña Francisquita” d'Amadeu Vives i de l'òpera “El giravolt de maig” d'Eduard Toldrà, obra que havia estrenat ell mateix el 1928 al Palau de la Música Catalana.

També va fer una gira de concerts per l’estranger (França, Suïssa, Països Baixos, etc.) en la qual la seva tasca era mostrar amb el seu art que enmig de la guerra espantosa que havia esclatat a la seva terra encara quedava vida cultural. En realitat la Generalitat i el seu departament de Propaganda volien demanar ajuda per la causa republicana espanyola. El conegut escriptor Stefan Zweig el va escoltar a Suïssa i va pronunciar una frase molt significativa per descriure al tenor: “Vendrell, un poeta de la seva pròpia vida”.

Un cop acabada la Guerra, Vendrell va intentar reprendre les seves actuacions i va anar fent algunes funcions durant els anys 1939 al 1941, però aquest darrer any va ser denunciat per “Rojo, separatista y masón”, davant del Tribunal de Responsabilidades Políticas, lo que el va dur a ingressar a la Presó Modelo.

Després de un judici que va ésser llarg, va ser culpat i si bé se li va rebaixar la pena de vint anys a quatre anys per falta de proves, va esser desterrat, primer a Madrid i després a Vàlencia. Un cop va complir la seva pena, l’any 1945 va intentar fer una gira per reprendre la seva carrera, però aquesta va ser interrompuda a la meitat, quan sota del seu nom als cartells que l’anunciaven en un teatre del centre de la península, va aparèixer escrit de puny i lletra “rojo y masón”, cosa que va fer que es cancel·lés tota la gira i hagués de tornar a Barcelona.

En els darrers anys va anar espaiant les seves actuacions, dedicant-se a preparar el seu fill Emili per al seu imminent debut a l'escena lírica. Al final de la seva carrera van arribar a cantar junts en l'obra “El duque de Montal” de José María Torrens. La nit del 14 de gener de 1953 Vendrell es va acomiadar de l'escena amb “Doña Francisquita” al costat de la seva Beltrana, Cora Raga, en una funció carregada de molta emotivitat, encara avui recordada.

Emili Vendrell, però, no va deixar el cant i es va reincorporar a l'Orfeó Català com un membre més de la corda de tenors, a la vegada que donava recitals esporàdics. Retirat del mon teatral, va estrenar al Palau de la Música Catalana un cicle de cançons del qual era autor de la lletra, amb música del seu amic el compositor Elisard Sala, titulat “Cançons de mar i muntanya”.

El 13 de maig de 1961 se li va fer un multitudinari homenatge de reconeixement al Palacio Municipal de los Deportes, organitzat per Radio Barcelona i on va ser acompanyat, entre d'altres, pels tenors Hipólito Lázaro i Gaietà Renom, les sopranos Maria Espinalt i Cecília Gubert i moltes personalitats de la vida artística d'aquell moment. Desgraciadament, ja es trobava afectat per la fatal malaltia que el portaria a la tomba l'1 d'agost de 1962. Un nombre incalculable de persones de totes les classes socials desfilaren per la capella ardent, que fou instal·lada en el seu domicili del carrer del Bruc. A l'endemà, es varen desbordar totes les expectatives, i la cerimònia de les exèquies va esdevenir un acte tan multitudinari que es va haver de tallar el trànsit pels carrers dels voltants de l’Església de la Concepció. Quan el fèretre era portat al cementiri, un cor anònim de milers de veus va entonar “L'emigrant” d'Amadeu Vives, mentre l’acomiadaven fent voleiar mocadors.

Afortunadament el tenor ens deixa un llegat molt important d’enregistraments que dona una visió força exacta del que va ésser la seva carrera. Tenim quatre fragments d’òpera: dos de “Lohengrin” en català, el somni de “Manon” de Massenet en italià i “Se il mio nome” d’”Il barbiere de Siviglia” de Rossini. El capítol de sarsuela és molt més extens i ens acosta des del seu debut com a Fadrí de Sau a “Don Joan de Serrallonga” de Morera fins els seus enregistraments de just abans de la guerra. Els més destacats son: la integral de “Doña Francisquita” de Vives amb les sopranos Felisa Herrero i Sélica Pérez Carpio, “La Dolorosa” de Serrano, dues versions, una amb Cora Raga i un altre amb Maria Badia. També “La Generala” de Vives amb Matilde Rossy i Mercedes Casas i una “Verbena de La Paloma” de Bretón, que potser sigui una de les millors cantades de tota la discografia de l’obra.

També cal destacar la seva interpretació del paper de Gustavo de “Los Gavilanes”, en diversos fragments, tant acústics com elèctrics, aquests amb Marcos Redondo. La resta la composen infinitat de fragments de sarsueles avui oblidades, de les que algunes van ser estrenades pel propi tenor: “Pel teu amor”, “Los mosqueteros del Rey”, “La Gaviota”, “La Severa”, “Por una mujer”, “La joven Turquia”, “La reina del directorio” i altres molt més populars com “Cançó d’amor i de guerra”, “La Generala”, “La pícara molinera” entre moltes d’altres.

Potser el més recordat de Vendrell siguin les seves cançons, particularment les populars. Si tenim present que va ser un gran liederista. Va enregistrar poques peces d’autors estrangers.  Però si va deixar moltes cançons de Toldrà, Aliò, Vives i molts altres autors de la seva terra, a més de les sardanes de Vicens Bou (“Llevantina i “El saltiró de la cardina”), “Per tu ploro” de Pep Ventura i alguna altre pertanyent a alguna revista de l’època.

També va fer incursions en el repertori de l’opereta centreeuropea, però malgrat haver cantat en escena “La Vídua Alegre”, “El Comte de Luxemburg” i algunes de les més significatives, només va enregistrar la romança de “Paganini” de Lehar en castellà i en italià.

Catalunya ha estat (i serà) terra de grans tenors, però sols Emili Vendrell ha rebut el títol de “Cantaire de Catalunya”.



Enregistraments

Enric Morera (1865-1942)
Don Joan de Serrallonga: Jo vull morir
Intèrpret/s:
Emili Vendrell, tenor
Enregistrament original: 
Columbia 1922
Font: 
Col·lecció Miquel Pérez García

Amadeu Vives (1871-1932)
Doña Francisquita: Duo
Intèrpret/s:
Cora Raga, mezzosoprano / Emili Vendrell, tenor
Enregistrament original: 
Odeón 1930
Font: 
Col·lecció Miquel Pérez García

Richard Wagner (1813-1883)
Lohengrin: Mein lieber Schwan (Mon cigne aimat) - traducció de Joaquim Pena
Intèrpret/s:
Emili Vendrell, tenor
Enregistrament original: 
Odeón 1924
Font: 
Col·lecció Miquel Pérez García

Jules Massenet (1842-1912)
Manon: Sogno
Intèrpret/s:
Emili Vendrell, tenor
Enregistrament original: 
Odeón 1924
Font: 
Col·lecció Miquel Pérez García

Richard Wagner (1813-1883)
Lohengrin: In fernem Land (Al lluny del lluny on mai anar podrieu) - traducció al català de Joaquim Pena
Intèrpret/s:
Emili Vendrell, tenor
Enregistrament original: 
Odeón 1924
Font: 
Col·lecció Miquel Pérez García



Enllaços

CONTACTE

Associació Joan Manén
Consell de Cent 490 àtic 1a
08013 Barcelona
associacio@joanmanen.cat


93 265 24 45
663 006 665
AMB EL SUPORT DE




Segueix-nos!


CAT
/
ES
/
EN